دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

لزوم تصمیم گیری‌های مستقل در مدارس برای حفظ مدارس ماندگار

انتشار: سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ساعت ۲۱:۲۸:۰۷ |
کد خبر: 50302 |
بازدید: 6 views |
بدون دیدگاه


ری- ابتکارآنلاین: وزیر آموزش و پرورش بر لزوم تصمیم گیری‌های مستقل برای حفظ مدارس ماندگار تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – سید محمد بطحائی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب که در دبیرستان شهید آیت الله مدرس برگزار شد، اظهار داشت: مدرسه آیت الله مدرس یکی از مدارس ماندگار در شهرستان ری است که امثال آن در جای جای کشور وجود دارد و وجه تمایز این مدارس ساختمان، فضای بزرگ، امکانات و تجهیزات نیست و نیروی انسانی علاقمند، کاربلد و مدیریت شایسته این مدارس را به مراکزی ممتاز و برجسته در تاریخ نظام آموزش و پرورش تبدیل کرده است.

 

بطحائی با اشاره به اینکه تجهیزات، امکانات و بزرگی مدارس عامل پیشرفت و موفقیت محسوب نمی‌شود بلکه حضور نیروهای متعهد و کاردان زمینه توسعه و رشد مدرسه را فراهم می‌کند افزود: وجود نیروی انسانی متعهد، علاقه مند و متخصص در مدارس ماندگاری مانند شهید مدرس سبب تمایز اینگونه مدارس با سایر مدارس کشور می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه مدارس باید از نوآوری و خلاقیت در زمینه‌های مختلف استفاده کنند بیان داشت: خلاقیت و نوآوری در مدارس مسکوت مانده است و اگر در مدارس تصمیم گیری‌ها و اداره مدرسه به صورت مستقل صورت نگیرد مسائل روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و برای حل مشکل منتظر مسئول بالاتر می مانند و باید این فکر وجود داشته باشد که همه کارکنان مدارس دارای ظرفیت‌های تصمیم گیری بالا هستند و قدرت تصمیم گیری مستقل برای اداره مدرسه را دارند.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدارس تصمیم گیری‌های مستقلی نداشته باشند، در آینده مدارس ماندگاری نخواهیم داشت گفت: آموزش و پرورش یک کتاب قطور در ۷۰۰ صفحه مصوبه دارد که مانعی برای تصمیم گیری‌های مدارس در بخش‌های مختلف شده است و در این راستا در طی یکسال یکهزار بخشنامه در سال به مدارس ابلاغ می‌شود که این بخشنامه‌ها به معنای باید و نبایدها است و مهمترین عامل برای ناکارآمدی مدارس امروز محسوب می‌شوند.

 

بطحائی گفت: از مهمترین سیاست‌هایی که در دوره جدید مصرانه دنبال می‌شود موضوع قرار گرفتن مدرسه به عنوان هویت مستقل بدون وابستگی به اداره آموزش و پرورش منطقه، استان و وزیر و معاون وزیر است چرا که مدرسه محور و کانون اصلی تعلیم و تربیت است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید اختیارات تصمیم گیری به مدارس محول شود.

 

وی در خصوص امکانات فضای آموزشی در استان تهران نیز اظهار داشت: تهران و شهرستان‌های استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت فضای آموزشی را از نظر تراکم دانش آموز، ایمنی و مدارس فرسوده را دارد و در این زمینه در سال ۹۷ اقدامات خوبی از سوی مجلس برای حمایت از نظام آموزشی و تخصیص اعتبارات انجام شده و امسال هم اعتبارات مطلوبی برای نظام آموزشی در مجلس شورای اسلامی ر نظر گرفته شده است.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از شناسایی ۱۰۰ مدرسه ماندگار خبر داد و اظهار داشت: این مدارس با شرایط و ویژگی‌های خاص شناسایی شده و مجوز مدارس ماندگار را دریافت کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *