سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

نخستین پژوهش مشترک گل و گیاه زینتی با لبنان کلید خورد

انتشار: چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ / ساعت ۱۸:۵۳:۰۲ |
کد خبر: 48232 |
بازدید: 11 views |
بدون دیدگاه


خمین – ابتکارآنلاین: رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: نخستین پژوهش مشترک در زمینه ارقام جدید گل و گیاهان زینتی ایران با همراهی محققان لبنانی کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – محمد رضا شفیعی افزود: این پژوهش با عنوان تولید رقم در گیاه پیازی گل لیلیوم در چارچوب تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی با دانشگاه لبنان دنبال می شود.

وی اظهار داشت: هدف از این پژوهش شناسایی ارقام برتر بیش از ۳۰ رقم لیلیوم های هیبرید موجود بر اساس ویژگی های برتر رنگ، شکل گل، اندازه و کیفیت پیاز برای برنامه های دو رگ گیری، مهندسی ژنتیک و انتقال ژن برای تولید ارقام جدید است.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: این پژوهش با عنوان ایجاد جمعیت والدی گل لیلیوم برای شناسایی ارقام برتر بر اساس کیفیت پیاز با حضور کارشناسان و محققان لبنانی در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی آغاز شد.

شفیعی بیان کرد: کار پژوهش مشترک فعالیتی مقدماتی برای طرح پژوهشی مشترک بین دو موسسه در راستای تولید و معرفی ارقام جدید و اصلاح شده لیلیوم است.

وی گفت: لیلیوم از مهمترین گونه های گل های زینتی بعد از رز، داودی و میخک است که از نظر محبوبیت در سطح کشور و دنیا برتری دارد.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات با دانشگاه لبنان تابستان امسال به امضا رسید.

شفیعی اضافه کرد: برگزاری دوره های تخصصی آموزشی در لبنان و ایران، همکاری مشترک در برگزاری کنگره گل و گیاهان زینتی و اجرای تحقیقاتی مشترک در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی از بندهای این تفاهم نامه است.

وی افزود: این تفاهم نامه بین پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات و یوسف ساسیس فوق دکتری تولیدات گیاهی و نماینده دانشگاه لبنان منعقد شد.

شفیعی افزود: با انعقاد این تفاهم نامه، همکاری های مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی بین ۲ طرف توسعه پیدا می کند.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ به راه افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *