پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷

اولین گام در هوشمند سازی مدارس این است که ضرورت این نیاز را در جامعه نشان دهیم

انتشار: شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ / ساعت ۲۰:۳۸:۲۹ |
کد خبر: 41171 |
بازدید: 84 views |
بدون دیدگاه


فیروزکوه – ابتکارآنلاین: رئیس جلسه شورای آموزش و پرورش گفت: در گذشته تخته هوشمندی که در کلاس نصب می شد کاربری سنوات قبل تخته سیاه را برای معلمین داشته است در صورتی که این ساده سازی مسئله و تنزل این هدف به شرایط فعلی است.

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – سومین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه به ریاست مهدی یوسفی جمارانی، فرماندار شهرستان و با حضور اعضای این شورا مورخ ۲۴ خرداد ماه در محل اداره آموزش و پرورش برگزار شد.

 

فرماندار شهرستان فیروزکوه ضمن تبریک عید سعید فطر با اشاره به ارتقاء روند برگزاری جلسات بیان داشت: امیدواریم با پیگیری ها و اجرای مصوبات این روند اعتلای بیشتری یابد چرا که تا کنون همه مصوبات اجرا و یا در شرف اقدام است.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی بازدید از مدارس با حضور نماینده مجلس و مدیرکل افزود: این بازدیدها  بعد از ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد؛ مسائلی که در شورای آموزش و پرورش مطرح می شود، مسائلی هستند که پیگیری آنها فراتر از سطح پیگیری اداره آموزش و پرورش است.

 

یوسفی جمارانی در خصوص دستور جلسه خاطر نشان کرد: بحث هوشمند سازی مدارس، قبل از فراهم شدن مقدمات و شرایط لازم پذیرش این امر در سطح جامعه، آموزش و پرورش و معلمین انجام شده است و همانند تمامی پروژه های مکانیزاسیون که در گذشته انجام شده، دچار افت بوده و توفیق مورد انتظار حاصل نشده است؛ بخشی از این فرآیند سخت افزاری است که شاید از لحاظ مالی قابل توجه باشد اما در واقعیت سهم کوچکی از موضوع، بحث تهیه سخت افزارها و زیر ساخت ها است؛ بخش عمده ای که باید مورد برنامه ریزی و فرهنگ سازی قرار گیرد، نحوه به کارگیری آن است؛ به عبارت دیگر زمینه پذیرش انجام این کار در جامعه آموزش و پرورش ایجاد گردد و اولین گام این است که ضرورت  این نیاز را در جامعه نشان دهیم؛ امروزه آموزش در دنیا دچار تغییر و تحول شده است و بهره مندی از امکانات کمک آموزشی و تکنولوژی می تواند فرایند آموزش را بهبود ببخشد.

 

رئیس جلسه با تاکید بر توجه تولید محتوا تصریح کرد: در گذشته تخته هوشمندی که در کلاس نصب می شد کاربری سنوات قبل تخته سیاه را برای معلمین داشته است در صورتی که این ساده سازی مسئله و تنزل این هدف به شرایط فعلی است؛ مقاومت در برابر هر گونه تغییری وجود دارد و در بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم مطالعه جامع این مقاومت ها بر اصل محتوا غلبه نموده است.

 

وی در ادامه گفت: با نصب تخته های هوشمند در مدارس، نحوه انتقال پیام باید دچار تغییر و تحول قرار می گرفت؛ بسیاری از مطالب درسی که همراه با مباحث آزمایشی نیستند نیازمند تهیه محتوا است که بهتر این است در قالب فایل از پیش تعیین شده ارائه شود؛ بخش عمده ای از دریافت انسان ها دریافت دیداری است، تخته های هوشمند می تواند این امر را بهبود بخشد اما به دلیل مقاومت ها نوع کاربری نسبت به سنوات گذشته تغییری نکرده است؛ این باورها باید ایجادشود؛ تاثیرگذاری استفاده از این تکنیک ها باید مورد مقایسه قرار گیرد و نتایج انها در جلسات عمومی معلمین منعکس و منتقل شود.

 

فرماندار فیروزکوه با اشاره به این که در بسیاری از شهرستان ها این پروژه اجرایی شده، تاکید کرد: اجرای این پروژه ها منجر به نتایج خوبی بوده است؛ می توان با بازدید از رتبه های برتر در این امر تجربیات مثبت را از شهرستان های دیگر به فیروزکوه منتقل کرد؛ مجموعه این اقدامات هوشمند سازی کما اینکه اگر استقبالی از سوی دانش آموزان و معلمین وجود نداشته باشد، هر رفت تجهیزات خواهد بود؛ اگر تکنولوژی به درستی مورد استفاده قرار می گرفت و خروجی مناسبی دریافت می شد قطعا انگیزه برای بهبود آن به وجود می آمد و این امکان وجود داشت تا برای جلب مشارکت والدین، اداره آموزش و پرورش و ادارات دیگر همچنین بخش خصوصی برنامه ریزی کرد.

 

وی در خصوص بحث کارورزی دانش آموزان بیان داشت: راهکارهای بهره مندی از ظرفیت های شهرستان جهت جذب دانش آموز کارورز توسط مسئولین مربوطه بررسی و برنامه ریزی شود و خروجی آن به عنوان تصمیم ابلاغ و اجرایی گردد.

 

یوسفی جمارانی با اشاره به تفاوت مهدکودک و پیش دبستانی تصریح کرد: پیش دبستانی باید ذهن کودک را برای ورود به مدرسه آماده سازد که آموزش و پرورش می تواند بهتر این کار را انجام دهد اما مهمترین امر در مهد کودک ها پذیرش کار گروهی، جامعه پذیری و ترویج دوستی میان کودکان است و شادابی و نشاط و بررسی ابعاد درونی ذهن کودک مسائلی که در خانواده بعضا با آن مواجه هستند مورد هدف می باشد که این امر در حوزه وظایف بهزیستی گنجانده شده است.

 

وی با اشاره به طرح هجرت افزود: اساس این کار پسندیده است اما در سنوات گذشته آسیب هایی داشته است؛ مهمترین ویژگی های این طرح این است که باید داوطلبانه باشد؛ باید دانش آموزان که آینده سازان مملکت هستند را برای پذیرش مسئولیت های داوطلبانه آماده سازیم؛ این امر سبب می شود تا در آینده افراد مسئولیت پذیری در جامعه باشند؛ ارائه مباحث اعتقادی و ایدئولوژیک باید غیر مستقیم انجام شود؛ حتی در آموزه های دینی، دلیلی که باعث ترویج موضوع شده است سیره عملی بزرگان دین است؛ مبلغین باید با رفتار خود پیام های را منتقل کنند؛ بهترین نوع آموزش کودکان، عملکرد والدین است.

 

رئیس جلسه شورای آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: اگر در اردوهای جهادی و طرح هجرت هدف گذاری فرهنگی داریم، بهتر آن است که به صورت غیر مستقیم انجام شود و تاثیر خود را در طول دوره داشته باشد؛ با برنامه ریزی شور و نشاطی تدبیر شود تا کار را آسان تر کند؛ مهم ترین خروجی این طرح رنگ آمیزی و تعمیر مدارس نیست، بلکه انجام کار گروهی است؛ اگر با رعایت این نکات اینکار انجام شود اثرات مثبتی را در ساختار آموزشی خواهد داشت و در آینده جامعه از این اثرات بهره مند خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *